Formålet med Sammen om trivsel
Sammen om trivsel omhandler alle medarbejdere, som er i kontakt med børn, unge og deres familier. Her kan du få informationer om arbejdsprocesser, der går på tværs af flere faggrupper, og du finder handlevejledninger, skemaer og inspiration til, hvordan du skal handle i svære situationer.
Derudover finder du det fagmateriale som Sammen om trivsel bygger på, og de værktøjer vi arbejder med inden for Sammen om trivsel. Du får et overblik over vores arbejdsprocesser, og hvad vi skal være opmærksomme på i forbindelse med børns trivsel.
Formålet med Sammen om trivsel er, at alle områder arbejder sammen om en forebyggende og tidlig indsats for udsatte børn og unge i Nyborg Kommune.
Familien er omdrejningspunktet for børn og unge. Derfor skal indsatserne tilrettelægges med udgangspunkt i barnets og familiens perspektiv. Dagtilbud og skoler udgør det almindelige i forhold til børn, unge og deres familier, og her skabes de primære relationer. Socialrådgiver, PPR og sundhedsplejen skal understøtte forældrenes, pædagogernes og lærernes bestræbelser på at skabe inkluderende fællesskaber med fokus på trivsel, læring og udvikling.
Et fælles mindset
” Børn og unge skal trives fysisk, psykisk og socialt i deres hverdagsliv. Det vil sige både i familien, i dagtilbud/skole og i fritiden. En forebyggende indsats kræver derfor et helhedsorienteret perspektiv på barnets eller familiens behov og ressourcer, og dermed ofte flere faggruppers involvering og koordinering ud fra et fælles forebyggende mindset.” – Socialstyrelsen.
Det er vigtigt, at vi som fagpersoner arbejder ud fra et fælles mindset, når vi skal lykkes i arbejdet med børns trivsel og den forebyggende tidlige indsats. Et fælles mindset sikrer, at samarbejdet styrkes, og at børn og forældre mødes med den samme tilgang på tværs af faggrupper.
Forebyggelse og tidlig indsats bygger på et fælles mindset, hvor vi løbende i dagligdagen er i dialog med kollegaer og forældre omkring børnenes trivsel.
Et fælles forebyggende mindset betyder, at alle faggrupper på børne- og ungeområdet i fællesskab forebygger og sætter tidligt ind med indsatser, der styrker børn og unges trivsel, udvikling, sundhed og læring med udgangspunkt i deres ønsker og ressourcer.
En fælles mindset handler også om barnets og forældrenes perspektiv, samt vores syn på og inddragelse af dem i det daglige arbejde.
Det betyder at vi arbejder ud fra 3 grundlæggende værdier:
- Ressourceorienteret og kontekstbaseret børnesyn: Vi har fokus på det enkelte barns ressourcer og udviklingsmuligheder. Samtidig ser og forstår vi barnets adfærd i den sociale kontekst, som barnet indgår i. Vi tager udgangspunkt i barnets perspektiv.
- Aktivt forældresamarbejde: Barnets forældre og fagpersonale er indbyrdes afhængige af et aktivt samarbejde for at understøtte trivsel og skabe gode løsninger på eventuelle udfordringer. Kommunikation og gensidig orientering er vigtigt, ligesom det er vigtigt at forældrene oplever at de bliver hørt, orienteret og inddraget ifm. deres barns trivsel.
- Helhedsorienteret samarbejde på tværs: Et helhedsorienteret blik på barnet er vigtigt, og derfor er det nødvendigt med et tværfagligt samarbejde med høj faglighed. Dette samarbejde højner kvaliteten i både opsporing og den efterfølgende indsats, fordi det øger mængden af viden og bidrager med flere perspektiver på barnet.