Moderat trivsel
Ingen til let bekymring.
Barnet trives og udvikler sig alderssvarende både socialt, emotionelt, fysisk og intellektuelt med alderstypiske problemstillinger.
Barnet er udsat for lette, men konstante belastninger, og viser tegn på, at noget er galt. Barnet er udsat for en større, men forbigående belastning og viser tegn på, at noget er galt.
Barnet er påvirket psykisk og socialt f.eks. af en bestemt hændelse som forældrenes skilsmisse, sygdom og arbejdsløshed eller at barnet f.eks. udsættes for mobning.
Barnet:
- Vægtproblemer
- Uroligt barn
- Sløvt barn
- Afføringsproblemer
- Lettere forsinket motorisk udvikling
- Døgnrytmeproblemer
- Dispositioner for arvelige sygdomme
- Hovedpine/mavepine
- Sproglige udfordringer
- Høre /syns vanskeligheder
- Lettere indlæringsvanskeligheder
- Begyndende skolefravær
- Begyndende følelsesmæssige problemer
- Fingersutning
- Tics
- Ændring i kammeratrelationer/leg
- Trækker sig fra kontakt
- Kommer let i konflikt
- Ændret adfærd
- Forbigående tristhed/ vrede/ængstelighed
Forældrene gør, på opfordring, brug af råd og vejledning fra f.eks. sundhedsplejerske, dagtilbud, skole, læge, tandplejen eller åben anonym rådgivning.
Forældre:
Usikker mor/far
Fremmedsprogede (møde med dansk kultur, dagtilbud/skole)
Midlertidig krise i hjemmet
Periodevis travle/ikke nærværende forældre
Periodevis lettere misbrug
Forbigående somatisk/psykisk sygdom
Manglende overskud
Vurdering af, om forældrene tager imod råd og vejledning og kan omsætte det til handling i forskellige situationer
Netværk:
- Betydningsfulde bedsteforældre
- Hjælpsomme familiemedlemmer, -venner af familien og -naboer
- En særlig lærer, pædagog eller anden voksen
Kortvarigt.
Hvis barnet ikke kommer i trivsel ved en korterevarende indsats, skal Familieindgangen og/eller PPR inddrages og der skal igangsættes trivselsforløb.
Barnet og familiens udfordringer vil ofte kræve en tværfaglig sparring og samarbejde for at løse problemerne.