Trivselslinealen tilbyder et fælles sprog og en fælles forståelse for børn og unges adfærd og udvikling samt de vanskeligheder børn og unge møder i deres liv.
Vi har brug for en fælles forståelse af, hvornår og hvor længe, vi skal arbejde med hjælp og støtte til barnet, den unge og familien, og hvornår der er brug for, at andre fagpersoner inddrages.
Trivselslinealen er et værktøj, som bruges i Social og Familie, Børn og Skole, Familieindgangen og Familiehuset.
Trivselslinealen er et fagligt værktøj til at afdække børn og unges trivsel, adfærd og udvikling i det tværfaglige samarbejde.
Med din placering af barnet/den unge på trivselslinealen tegner du et øjebliksbillede af de vanskeligheder, barnet eller den unge har på det givne tidspunkt.
Det er vigtigt at huske, at barnet eller den unge på et andet tidspunkt i sit liv kan få en anden placering på trivselslinealen, fordi trivsel, adfærd og udvikling ikke længere giver anledning til bekymring, eller fordi barnet/den unge enten har overvundet vanskelighederne, eller at vanskelighederne er blevet forværret.
Børns reaktioner og tegn på mistrivsel og/eller overgreb er yderst komplekse og tvetydige og der kan indgå både somatiske, psykologiske og sociale aspekter i barnets bekymrende adfærd og/eller trivsel.
Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at det, hverken er muligt eller hensigtsmæssigt at udarbejde en komplet liste over alle tegn og reaktioner, og derfor skal trivselslinealen kun bruges som en guide i den tidlige indsats.
Trivselslinealen er inddelt i 5 grupper: trivsel, moderat trivsel, sårbart, udsat og truet
Grøn = barn/ung i trivsel og moderat trivsel
Gul = sårbart barn/ung
Rød = udsat og truet barn/ung
En underretning skal overvejes, når der er tale om trivsel, adfærd og udvikling, som kræver opmærksomhed og en udvidet indsats omkring barnet. Det principielle skæringspunkt for underretning er 5,5 på trivselslinealen.
Hvis der er tale om trivsel, adfærd og udvikling, som kræver hurtig indgriben (rød), har du pligt til at underrette hurtigst muligt.
Der er en tæt sammenhæng mellem vores forskellige tidlige opsporingsværktøjer.
Trivselslinealen anvendes til at guide os i hvornår og hvor længe, vi skal arbejde med hjælp og støtte til barnet, den unge og familien, og hvornår der er brug for, at andre fagpersoner inddrages.
TOPI anvendes to gange om året til at trivselsvurdere alle børn i dagtilbud og skole. TOPI anvender kategorierne:
- Grøn position – trivsel
- Gul position – øget opmærksomhed - der kan oprettes ressourcevurdering og trivselsforløb
- Rød position – bekymring - der skal oprettes ressourcevurdering og trivselsforløb og vær opmærksomhed på underretningspligten
Ressourcevurderingen skalaer børns trivsel indenfor fem emner:
- Udvikling og adfærd
- Fritidsforhold og venskaber
- Skoleforhold og læring
- Sundhedsforhold
- Familieforhold og familierelationer
Skaleringen foretages ud fra disse nedenstående kategorier. Der er her overensstemmelse mellem bekymringsniveauet i trivselslinealen.