Fokuspunkt

Hvornår er det relevant at udfylde et fokuspunkt, og hvad skal det indeholde?

Når konkrete problemstillinger eller opmærksomhedspunkter omkring barnets trivsel skal beskrives og dokumenteres, kan dette gøres i Hjernen&Hjertets ”Fokuspunkter”.

Fokuspunkter er en elektronisk handleplan, hvor mål og indsatser for det enkelte barn beskrives. Fokuspunkter bygger på SMTTE-modellen og udarbejdes af fagpersonalet alene eller i samarbejde med forældrene.

Når man opretter et fokuspunkt i Hjernen&Hjertet, skal man altid angive på hvilken baggrund fokuspunktet udarbejdes. Det kan f.eks. være på baggrund af en sprogvurdering lavet i Hjernen&Hjertet. Hvis fokuspunktet angives til at skulle udarbejdes på baggrund af en sprogvurdering, vil fokuspunktet være synligt i barnets seneste sprogvurderingsrapport (gælder kun så længe det er aktivt). På den måde er resultater og den planlagte indsats samlet i et dokument.

I et fokuspunkt indgår fem elementer: Sammenhæng, Mål, Tiltag, Tegn og Evaluering, og alle elementer er indbyrdes forbundne og påvirker hinanden gensidigt. Et fokuspunkt er et dynamisk redskab, hvor det hele tiden er muligt at regulere og justere de enkelte elementer i bestræbelsen på at komme tættere på målet for den pædagogiske aktivitet. Et fokuspunkt skal forstås som en proces vekslende mellem planlægning, handling, evaluering og refleksion.

Når man som fagperson har udfyldt de fem områder i SMTTE-modellen bør der ved opfølgning overordnet vurderes, hvorvidt målene er nået/ikke nået samt hvad årsagerne kan være hertil. En sådan evaluering vil kunne give et overblik og eventuelle nye mål der bør opsættes i det videre arbejde.

Det er også muligt at vedhæftet dokument til Fokuspunktet.