Fremmøde og skolefravær i dagtilbud og skole

Vejledningsmateriale omkring fremmøde og skolefravær i dagtilbud og skole.

Vi tager børn og unges deltagelse og læring i dagtilbud og skole alvorligt. Det gør vi, fordi forskningen viser, at der er sammenhæng mellem børns tilstedeværelse i dagtilbud og deres kvalifikationer i skolen. Endvidere er skolegang og uddannelse en central faktor i forhold til at sikre, at børn og unge klarer sig godt i voksenlivet. Dagtilbud og skoler er børnenes ”arbejdsplads”. Det er et sted, hvor vigtige lege- og læringsprocesser finder sted – både individuelt og sammen med andre børn og voksne.

Ved at fokusere på fremmøde og fravær i både dagtilbud og skole arbejdes der med tidlig indsats i forhold til barnet og forældrene og betydningen af, at tilstedeværelse er en vigtig faktor for læringsmiljøet og ikke mindst for barnet selv. Denne procedure tager afsæt i følgende perspektiver:

  • Alle dage tæller. Alt fravær betyder mistet leg, læring og tid væk fra fællesskabet.
  • At fravær ofte handler om manglende trivsel. Vi skal finde ud af, hvor mistrivslen er -
    og støtte og hjælpe barnet eller eleven tilbage i dagtilbud eller skolen.

Nedenstående vejledning beskriver retningslinjer for at sikre, at de forskellige faggrupper og afdelinger samarbejder omkring at styrke fremmøde og mindske fravær, og at de forskellige aktører løfter deres del af ansvaret for børn og unges fremmøde i dagtilbud og skole.

Formålet er at styrke fremmøde i dagtilbud samt mindske elevfravær og sikre alle børn og unges trivsel.

Vejledningen er målrettet medarbejdere i kommunens dagtilbud, skoler, SSP, PPR og Social og Familie

Vejledning fremmøde og skolefravær

Tilbud og indsatser