Om overgangsbeskrivelser fra dagtilbud til skole
Formålet med overgangsbeskrivelsen er at understøtte dagtilbuddets og skolens samarbejde om barnets overgange.
Overgangsbeskrivelsen er et fagligt refleksionsværktøj, som skaber et fælles sprog på tværs af fagligheder og styrker samarbejdet mellem dagtilbud, skole og forældre.
Overgangsbeskrivelsen består af en række spørgsmål omkring barnets udvikling, læring og trivsel, som er relevante i forbindelse med overgangen.
Dette bidrager til at det modtagende fagpersonale kan danne sig et indtryk af barnet, og arbejde videre med de indsatser, som allerede er igangsat. På den måde sikrer vi, at barnet får den opmærksomhed og støtte, der er behov for.
Overgangsbeskrivelsen bygger på Socialstyrelsens forskningsprojekt om tidlig opsporing.
Det er ikke intentionen, at overgangsbeskrivelsen skal erstatte overgangsmødet, men at den som en del af Børneprofilen skal danne grundlag for mødet.
Overgangsbeskrivelsen udfyldes elektronisk på Rambølls Hjernen & Hjertet
Overgangsbeskrivelse skal anvendes:
- Når et barn skal starte i skole
- Overgangsbeskrivelsen ifbm. skolestart skal udfyldes inden 1. maj af dagtilbuddet
Overgangsbeskrivelse kan anvendes:
- Når et barn skifter institution eller skole
- Ved overgangen mellem vuggestue og børnehave
Overgangsbeskrivelse overgår til den modtagende institution/skole/SFO som en del af den samlede rapport Børneprofilen. Overgangsbeskrivelsen ifbm. skolestart er først synlig for skolen, når barnet har fået tildelt unilogin af skolen. Heri indgår også trivselsvurderinger og fokuspunkter.
Det er muligt at vedhæftet dokumenter til overgangsbeskrivelsen.
Overgangsbeskrivelsen overgår automatisk, hvis barnet er registreret i et nyt tilbud, og de gældende samtykkeregler er overholdt.
Den samlede Børneprofil inkl. overgangsbeskrivelsen deles med forældrene via Forældreportalen.
Nedenfor finder du indholdet i den del fagpersonalet skal beskrive.
Beskriv kort barnets interesser og ressourcer fx i forhold til:
- Deltagelse i fællesskaber
- Leg
- Sproglig udvikling
- Nysgerrighed og fordybelse (lyst til læring)
- Motorik og bevægelsesglæde
- Andet
Beskriv kort særlige opmærksomhedspunkter i forhold til overgangen:
- Situationer hvor barnet har brug for guidning/støtte
- Tilknytning og/eller relation til voksne og børn
- Andre oplysninger med relevans for barnet ifm. den kommende overgang
Beskriv kort hvis der har været et særligt tilrettelagt læringsmiljø omkring barnet og med hvilket udbytte:
Barnets eget perspektiv:
- Hvad er barnet optaget af ifm. den kommende overgang?
- Hvad er det bekymret for?
- Hvad glæder det sig til?
Nedenfor finder du indholdet i den del forældrene skal beskrive.
- Beskriv kort dit barns interesser og ressourcer, fx i forhold til:
- Leg og venskaber
- Sproglig udvikling
- Nysgerrighed og fordybelse
- Motorik og bevægelsesglæde
- Andet
- Beskriv kort særlige opmærksomhedspunkter i forhold til overgangen
- Situationer hvor dit barn har brug for guidning/støtte
- Andre oplysninger med relevans for barnet ifm. den kommende overgang
- Jeres barns eget perspektiv
- Hvad er dit barn optaget af ifm. den kommende overgang?
- Hvad er barnet bekymret for?
- Hvad glæder det sig til?
Forældrene udfylder også et overgangsskema med deres perspektiver.
Derudover får de indblik i den samlede Børneprofil på deres barn ifm. overgangen.
Hvis behov er der mulighed for, at forældre kan deltage i overgangsmødet.