TOPI er trivselsvurderinger, som foretages to gange årligt på alle børn og unge. TOPI er en del af den tidlige opsporing og indsats, og er et værktøj til at opspore mistrivsel hos børn allerede fra første undren. Børnenes trivsel positioneres i henholdsvis grøn, gul eller rød.
Processens tre niveauer
Trivselspositionerne og indikatorerne er ikke en facitliste! Topi-indikatorerne i de tre positioner er et refleksionsværktøj, som du skal bruge til at vurdere barnets trivsel og bruge i samtalen med din leder, kollegaer og evt. andre fagpersoner i kommunen. Børn kan godt vise forskellige tegn med indikatorer i flere positioner samtidigt.
Vejledning til TOPI
Formålet med trivselsundersøgelsen er understøtte pædagoger og lærere i at opspore de første små tegn på forandringer i trivslen hos et barn. Vi ved fra forskning, at jo tidligere vi opdager den manglende trivsel, jo større chance er der for, at vi kan hjælpe barnet til øget trivsel. Samtidig kan vi undgå mere indgribende indsatser på et senere tidspunkt.
Vurderingen er baseret på en række udviklingspsykologiske teorier og kriterier, og barnet positioneres med afsæt i disse i henholdsvis grøn, gul eller rød position. Et barns trivsel drøftes af pædagoger og lærere med udgangspunkt i iagttagelser af barnet, samspillet, kontakten og konteksten.
Redskabet bruges til at sikre, at vi arbejder systematisk med, at `alle børn ses´ - og er dermed en hjælp til tidligt at få fokus på børn der udviser tegn på begyndende mistrivsel, og på børn som allerede mistrives.
Vurderingerne skal ikke ses som et isoleret redskab, men noget man løbende orienterer sig i, når man har fokus på barnets trivsel.
Trivselsvurderingen udfyldes elektronisk på Rambølls Hjernen & Hjertet og udfyldes for alle børn i dagtilbud og skole i perioderne september-oktober samt februar-marts hvert år.
Skoleledelsen og dagtilbudslederen er ansvarlig for at introducere trivselsvurderingen og implementere dens anvendelse på egen skole/eget dagtilbud. Det er muligt at hente sparring og understøttelse fra konsulent i Skole- og Kulturafdelingen.
Alle medarbejdere har adgang til Hjernen & Hjertet via widget i Aula.
Derudover skal der afsættes en ramme for udførelsen af trivselsvurderingen, evalueringen og den eventuelle efterfølgende proces.
Alle medarbejdere, som skal lave TOPI vurderingen, skal være informeret om tidsperioden og at der er afsat tid til både egne vurderinger og fællesvurderingerne.
Undervejs er det vigtigt at sikre, at alle medarbejdere når i mål. Du kan eventuelt følge svarprocenten ved at hente rapporten TOPI-svarprocenter i Hjernen & Hjertet.
Det er vigtigt, at du som leder understøtter undersøgelsen ved at deltage aktivt og nysgerrigt i fællesvurderingerne. Det kan du bl.a. gøre ved at orientere dig i refleksionsspørgsmålene som kan ses under fællesvurdering.
Når trivselspositioneringen er afsluttet, kan du trække en samlet rapport for din skole eller dagtilbud, som viser børnenes trivselsposition og giver et overblik over progressionerne i deres trivsel siden sidste positionering.
For at sikre at nye medarbejdere får de bedste forudsætninger for at arbejde med børnene, er det vigtigt at de orienterer sig i TOPI vurderingerne og de kommentarer der er knyttet hertil.
Barnets trivsel positioneres i en af tre positioner:
- Grøn position – trivsel
- Gul position – øget opmærksomhed
- Rød position – bekymring
Til hver af positionerne er der formuleret en række indikatorer, som hjælp til at vurdere barnets position. Du finder dem i vejledningerne nederst på siden.
Derudover skal der afgives en kommentar til den enkelte vurdering. Vær opmærksom på at fastholde et professionelt og ressourceorienteret sprog og noter gerne hvilke indikatorer, som er observeret, og er udslagsgivende for positionen. Husk at alle positioner skal suppleres med en kommentar – også den grønne.
Vær opmærksom på få individuelle kommentarer overført til fællesvurderingerne.
Trivselsvurderingen bygger på jeres iagttagelser og dialog omkring og med børnene. Besvarelsen kræver derfor, at I gør jer nogle overvejelser omkring hvert enkelt barn og dets trivsel, læring og udvikling. Vurderingen af det enkelte barns trivsel udføres først individuelt af hver pædagog/lærer. For at brugen af TOPI som redskab bliver optimal, er det vigtigt at den individuelle vejledning går forud for den fælles vurdering. På den måde sikrer vi, at alles observationer og eventuelle bekymringer kommer i spil.
De individuelle vurderinger følges op med en faglig dialog mellem kollegaer, som resulterer i en fælles vurdering af hvert barn.
Det er den fælles vurdering som er afgørende og som overføres til den endelige TOPI-profil for barnet.
For at sikre flere perspektiver på barnets trivsel, vil det være optimalt at 3 personaler tilknyttet barnet foretager vurderingen.
Fællesvurderingerne danner grundlag for den endelige positionering. Pædagoger og lærere indgår i en fælles faglig dialog sammen med skoleledelsen eller dagtilbudslederen, hvor alle iagttagelser og perspektiver drøftes.
Sammen finder I frem til den rette trivselspositionering for hvert enkelt barn. Det er vigtigt at alle positioneringer tilknyttes en kommentar – også denne grønne. På den måde sikrer vi, at vi får en fælles forståelse for hvad det er der fungerer, og vi kan støtte yderligere op om, samt hvilke faktorer der skaber udfordringer.
Når i afslutter den fælles vurdering i Hjernen & Hjertet, vil de individuelle kommentarer ikke længere fremgå. Det er derfor vigtigt, at I får overført de kommentarer i finder relevante til kommentarfeltet i den fælles vurdering.
Børn med gul positionering: her kan man vælge at lave en ressourcevurdering og efterfølgende et fokuspunkt. Hvorvidt man vælger at lave en ressourcevurdering afhænger af hvilke opmærksomheder, der er tale om. Er der tale om en udfordring der opstår på baggrund af nogle rammer, som I kan justere for at støtte barnet bedre? Er der tale om nogle individuelle faktorer eller forhold i barnets kontekst, bør man overveje at lave en ressourcevurdering. Det er op til jer at foretage denne vurdering.
Børn med rød positionering: her skal der laves en ressourcevurdering, eventuelt et fokuspunkt, og efterfølgende indkaldes til et Tværs-møde, med mindre der allerede er iværksat tværfaglige tiltag eller er en socialsag.
For børn med rød positionering er det vigtigt at være opmærksom på den skærpede underretningspligt. Tag en dialog med din leder omkring dine tanker og observationer, hvis du er i tvivl om hvorvidt der er grundlag for underretning.
Uanset hvilken positionering barnet får i trivselsvurderingen, orienteres forældrene om resultatet.
Husk at give forældrene en tilbagemelding på hvad I ser omkring barnets trivsel. Tilbagemeldingen kan gives fx ved en allerede planlagt fx samtale. Hvis der ses en ny eller anden bekymring for barnets trivsel tages der umiddelbart kontakt til forældrene.
Forældrene har ret til at se, hvad vi noterer os omkring deres barn/børns trivsel, læring og udvikling - fx interne kommentarer, beskrivelser, fokuspunkter.
Afsnittet omkring TOPI på nyborg.dk informerer forældrene om trivselsvurderingen og det eventuelle Tværs-møde.
FAQ
De individuelle vurderinger forsvinder fra Hjernen & Hjertet, når den fælles vurdering er lavet og topi-perioden lukker. Du kan med fordel kopiere din egen vurdering og oprette en "intern note" og gemme vurderingen der, hvis det giver mening ifht. tilbagemelding til forældre til fx skole-hjem-samtale. De interne noter indgår ikke i den samlede elevprofil-rapport, som kan deles med forældrene.